Și dacă manualul de sport nu-i o idee chiar așa de rea?

Înainte să dați cu pietre, trebuie stabilit de la bun început că manualul ăsta nu trebuia să fie singurul manual finalizat până la începerea școlii. La fel ca anul trecut,  o bună parte din școlile din România nu au aviz de funcționare, nu au aviz ISU și, în traducere liberă, sunt o bombă cu ceas. Da, lucrurile astea sunt reale și ar trebui să fie prioritatea -1 a ministrului Pop. 

Dar, și aici e un mare dar. Nu putem ignori celelalte laturi ale educației doar fiindcă sunt alte probleme de rezolvat acum. Atunci când vorbim de învățământ, lucrurile n-ar trebuit făcute separat. Adică n-ar trebui ca astăzi să facem clădirea școlii, anul școlar următor să ne asigurăm  că avem profesori, iar abia peste doi ani să ne interesăm de manuale. Lucrurile ar trebui făcute într-un trunchi comun, fără ca vreo ramură să fie neglijată.

Acum hai să vedem de ce manualul de educație fizică nu-i complet inutil. El poate fi consultat aici. *Aș deschide totuși o paranteză. Cred că primele trei capitole, cele în care se vorbește despre motricitate au o abordare mult prea teoretică, lipsită de foarte mult sens și foarte complicată pentru un copil de clasa a V-a.*

În capitolele viitoare, puștii descoperă sportul. Cei mici învață regulile de bază din fotbal, handbal, basket, oină (ceva obsesie românească treaba asta cu oina, dacă vreți să știți pe bune cum se joacă „sportul național”, găsiți la pagina 104 în link-ul de mai sus). Intră puțin în tainele atletismului, a gimnasticii și chiar li se explică ce este acela Torball, un sport pentru persoanele cu dizabilități.

1
În paginile următoare puștii învață că nu e bine să înceapă să facă efort fără să se încălzească un pic înainte, că atunci când vor începe actul fizic vor avea parte de o creștere a ritmului cardiac și respirator și chiar li se oferă câteva exerciții.

3

Același mecanism este prezent și în cazul refacerii organismului după efort fizic:

2

În manual se mai povestește despre fair-play și cât de important este să nu încerci să trișezi sau să fentezi regulile.

4Revenind. Sigur că nu-i o problemă urgentă pe care Ministerul Educației trebuia să o rezolve, dar cred că cei mici au nevoie să învețe cum să alerge corect, cum să se joace corect, să nu-și desconsidere și umilească adversarul și să invețe că există jocuri pe care le pot juca împreună cu cei mai puțin norocoși.

Da, nu-i un manual ca toate celelalte, cu siguranță nu e destinat pentru folosirea lui oră de oră, dar puștii pot acumula niște informații folositoare din manualul ăla.

Comments

comments

Lasă un comentariu

Lasă un răspuns

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *